به وبلاگ مجتمع شهید صباغزاده خوش آمدید

موز بخورید

تصویر

موز خواص و فواید بسیاری دارد و به طور متوسط ۱۵۰ کالری دارد که به دلیل قندهای طبیعی آن است. موز به خاطر وجود پکتین، جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود.

برخی از پزشکان به افرادی که از بی‌خوابی یا بدخوابی شکایت دارند، توصیه می‌کنند که یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب موز میل کنند.

ورزشکاران از موز به عنوان یک میوه‌ی انرژی‌ زا استفاده می‌کنند چون موز سرشار از قندهای طبیعی است که خیلی زود هضم می‌شوند و کربوهیدرات‌های مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنند.

موز حاوی ۲ گرم فیبر غذایی است و فیبرهای حلال آن به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند.

برای داشتن فشار خون مناسب ، مصرف کم نمک و مصرف زیاد منابع پتاسیم ،کلسیم و منیزیم، خوردن موز بسیار مفید است .

موز دفع سدیم را از بدن تسریع می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود.

موز می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند ، زیرا پتاسیم موجود در موز از فعالیت رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند، هم چنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می شود .

موز تأثیر خوبی در تأمین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد .




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

ورزش دادن چشم

تصویر

ماهیچه‌های چشم نیازمند ورزش هستند، که قوی شدن ماهیچه های چشم سبب ممانعت از خستگی چشم و بهبود بینایی می‌شود.
افزایش قدرت عضلات تشکیل دهنده چشم برای تقویت بینایی اهمیت زیادی پیدا می کند.

1- ابتدا به بالا، سپس به پایین نگاه کنید.
2- به سمت راست نگاه کرده و سپس به سمت چپ نگاه کنید.
3- به بالا نگاه کنید. چشمان خود را در جهت چرخش عقربه‌های ساعت بچرخانید و سپس در جهت عکس عقربه‌های ساعت.
4- چشمان خود را بسته و کف دستتان را بر روی آنها قرار دهید. اکنون روی فضای تاریک پیش روی تمرکز کنید.
5- چشم ها را ببندید و پلک ها را با حرکات چرخشی انگشت بدون فشار بر چشم ها به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید.
6- به شیئی به فاصله ۵۰ متر دورتر برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه خیره شوید. سپس به آرامی نگاه خود را تغییر داده و به تماشای اشیای نزدیک خود بپردازید.
7- یک مداد را روبه روی خود قرار دهید و به آهستگی آن را به نوک بینی خود نزدیک کنید. مداد را با چشم ها دنبال کرده و روی آن تمرکز کنید.




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

آزمایش کامل خون، یعنی شمارش تعداد سلول‌های اصلی خون، که می‌تواند زمینه تشخیص بسیاری از بیماری‌ها باشد.

RBC : مخفف کلمه سلول های‌ قرمز خون است. این سلول‌های قرمز یا همان گلبول‌های قرمز، در واقع اصلی‌ترین قسمت خون هستند. گلبول‌های قرمز وسیله ی حمل و نقل اکسیژن در بدن هستند.

مقدار طبیعی: بین 7/4 تا 1/6 میلیون در هر میکرولیتر خون.

دلایل کاهش گلبول‌های قرمز:
سوءتغذیه و کمبود آهن یا ویتامین B12 ، خون‌ریزی‌های گوارشی یا خون‌ریزی‌‌ از محل زخم، بعضی بیماری‌های خاص مثل فاوسیم، گلبول‌های قرمز داسی‌شکل و مشکلات مغز استخوان باعث کاهش مقدار گلبول‌های قرمز می‌شوند.
بیماری کلیوی، تومورهای سرطانی و ....... باعث از بین رفتن گلبول های خون و کاهش گلبول‌های قرمز می‌شوند.

دلایل افزایش گلبول‌های قرمز:
مقدار بالای گلبول قرمز می‌تواند نشان‌دهنده ظرفیت‌ بالای حمل اکسیژن باشد. در بعضی ورزشکاران و همچنین زندگی در ارتفاع به خاطر کمبود اکسیژن در هوا باعث افزایش RBC خون می‌شود. بیماری‌های ریوی یا کلا هر نوع بیماری‌ای که هیپوکسی مزمن (کمبود اکسیژن طولانی مدت در بدن) ایجاد می‌کند، مثلا بیماری‌ مادرزادی قلبی، هم باعث تولید بیشتر RBC می‌شوند.

WBC : مخفف «سلول‌های سفید خون» و نشان‌دهنده گلبول‌های سفید است.
اندازه‌گیری مقدار گلبول‌های سفید خون یکی از روش‌های اصلی تعیین وجود عفونت در بدن است چون این سلول‌ها که جزو سیستم دفاعی بدن هستند در شرایط بیماری‌های عفونی از خود واکنش نشان می‌دهند.

مقدار طبیعی: مقدار گلبول‌سفید بین 5 تا 10 هزار در هر میلی‌لیتر خون طبیعی است.

دلایل کاهش گلبول‌های سفید:
کاهش گلبول‌ های سفید معمولا در نتیجه نارسایی مغز استخوان، عفونت بسیار زیاد، سوءتغذیه، بیماری‌های خودایمنی، ایدز، به وجود می‌آید.

دلایل افزایش گلبول‌های سفید:
افزایش گلبول ‌سفید، به طور معمول نشان‌دهنده عفونت، التهاب، یا سرطان خون است. ضربه، جراحت و تب هم مقدار گلبول های سفید را افزایش می‌دهند.

Plt : نشان‌دهنده تعداد پلاکت‌ها در هر میلی‌لیتر مکعب خون است. این ساختارها حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث انعقاد خون می‌شوند و وظیفه اصلی آنها جلوگیری از خون‌ریزی و خارج شدن گلبول‌قرمز از داخل رگ است.

تصویر

مقدار طبیعی: پلاکت بین 150 هزار تا 400 هزار در هر میلی‌مترمکعب خون است.

صبح آزمایش خون بدهید:
بهترین زمان برای انجام آزمایش خون صبح و در شرایط طبیعی بدن است. استرس، فعالیت شدید و یا خون‌ریزی حاد می‌تواند نتایج را کمی تغییر دهد.




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

علل خارش گوش

- عفونت گوش خارجی
- بیماریهای پوستی مجرای گوش خارجی
- وجود واکس و ترشحات طبیعی داخل گوش, ممکن است باعث خارش گوش بشود.
- عفونت قارچی مجرای گوش
- حساسیت به شامپو و صابون

اگر خارش همراه ترشح از گوش باشد باید از نظر پارگی، پرده گوش بررسی شود. اگر پرده گوش سالم باشد و ترشح از گوش خارجی باشد با درمان های ساده دارویی قابل درمان است اما اگر ترشح ناشی از عفونت گوش میانی باشد نیاز به درمان زیر نظر متخصص گوش و حلق و بینی است.

دوش گرفتن نیز می تواند باعث ایجاد عفونت شود. پس از ورود آب در کانال خارجی گوش، باکتریهائی که بطور نرمال در گوش ساکن می باشند، تکثیر شده و باعث ایجاد عفونت و التهاب و تحریک مجرای گوش می شوند.

چنانچه خارش همراه با ترشح نباشد ممکن است به علت عفونت های قارچی در ناحیه گوش خارجی باشد.

دستکاری گوش باعث شدت خارش می شود و باید از خاراندن گوش به کمک هر وسیله خارجی پرهیز کرد.با انجام یک معاینه ساده توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی از علت خارش گوش مطلع می شوید و راه درمانی مناسب برای شما تجویز می شود.

چه موقعی باید به پزشک مراجعه کنیم:
1- وقتی درد در گوش احساس شود.
2- وقتی خارش بیش از یک هفته ادامه داشته باشد.




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، نحوه استقرار نظام جدید آموزشی «3-3-6» را برای اجرا در مهرماه 91 ابلاغ کرد.

در هشتصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که در روز سه شنبه 29آذر ماه 90 برگزار شد، نحوه استقرار نظام جدید آموزشی به تصویب رسید.
در ماده واحد این مصوبه آمده است: در اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه مأموریت آن مبنی بر قرار دادن 12 پایه تحصیلی (چهار دوره سه ساله) در ساختار نظام آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش موارد زیر را مصوب می کند:
1- براساس این مصوبه، ساختار نظام آموزشی جدید که دارای 12 پایه تحصیلی است، به دو دوره شش ساله ابتدایی و متوسطه تقسیم می شود.
2- استقرار ساختار جدید نظام آموزشی از سال تحصیلی 92-91 آغاز و هر سال دو پایه تحصیلی جدید براساس الگوی زیر مستقر شود.
محتوای برنامه درسی پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی 91-90 به منزله گام اول در استقرار جدید آموزشی تلقی می شود.
3- به منظور اجرای مطلوب ساختار جدید وزارت آموزش و پرورش موظف است:
1-3- با تأمین و بسیج منابع و امکانات و استفاده از نیروهای توانمند و واجدشرایط، زمینه دستیابی دانش آموزان را به تمامی ساحت های تعلیم و تربیت فراهم آورد.
2-3- برنامه های خود را برای تحقق مفاد سند تحول بنیادین به ویژه در زیر نظام های اصلی شامل برنامه درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، راهبری و مدیریت، تأمین و تخصیص منابع مالی، تأمین فضا، تجهیزات و فناوری- پژوهش و ارزشیابی را حداکثر ظرف یک سال تهیه و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.
3-3- با برگزاری دوره های آموزشی لازم و توانمندسازی معلمان ذیربط، از سال تحصیلی 92-91 نظام دوری را به تدریج در دوره سه ساله اول ابتدایی اجرا کند.
4-3- همزمان با تغییر ساختار، محتوای کتب درسی را براساس زیر نظام برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تغییر دهد.
4- وزارت آموزش و پرورش پس از یک سال از اجرای استقرار ساختار نظام آموزشی جدید، گزارش عملکرد خود را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می دهد و در صورت فراهم بودن شرایط و تصویب شورا می تواند آن را در زمان کوتاه تر اجرا نماید.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش موظف به تعیین نحوه اجرای سند تحول بنیادین است و در این راستا مصوبه هشتصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی آموزشی و پرورش مبنی بر نحوه استقرار نظام جدید آموزشی «3-3-6» که توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد به امضای احمدی نژاد، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، حاجی بابایی رئیس شورای عالی و وزیر آموزش و پرورش و مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.


     منبع خبر : کیهان




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

در هشتصد و پنجاه ‌و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش اهداف کلی، برنامه‌های درسی و مواد درسی پایه ششم ابتدایی تصویب شد و به امضای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
 

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش درباره اهداف کلی، برنامه‌ها و مواد درسی پایه ششم ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش مکلف به برنامه‌ریزی و ساماندهی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان تا پایان دوره ابتدایی، تهیه و تدوین کتب درسی و مواد آموزشی پایه ششم ابتدایی شد.
تکمیل، تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو با برنامه درسی ملی، تربیت همه جانبه دانش‌آموزان در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه متناسب با موقعیت‌ها و نیازهای جدید و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارت‌های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی از اهداف کلی پایه ششم است.
تربیت عقلانی و تقویت تفکر و تعقل، تعمیق باور به ارزشمندی نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هویت اسلامی ـ ایرانی و ارج نهادن به میراث فرهنگی، قانون، صداقت و پاکی، تقویت باور به هدفمندی خلقت، آیه بودن آن، ارزشمندی مخلوقات مدارک قوانین و زیبایی‌های جهان آفرینش، آشنایی با آداب و مهارت‌های زندگی از اهداف برنامه‌های درسی پایه ششم عنوان شده در این مصوبه است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش، قرآن (3 ساعت)، تعلیمات دینی و اخلاق (2 ساعت)، زبان و ادبیات فارسی (5 ساعت)، مطالعات اجتماعی و آداب زندگی (3ساعت)، ریاضیات (4 ساعت)، علوم تجربی (2 ساعت)، هنر (2 ساعت)، سلامت و تربیت‌بدنی (2 ساعت)، تفکر و پژوهش (1ساعت) و کار و فناوری (1 ساعت) دروس تعیین شده برای پایه ششم در این مصوبه است که جمعاً 25 ساعت است و یک ساعت از درس قرآن به صورت تجمیعی برای تقویت روخوانی و روانخوانی و انس با قرآن اختصاص می‌یابد همچنین مجموع ساعات درسی سالانه دوره ابتدایی شامل 850 ساعت تعیین شده است.
 


     منبع خبر : فارس




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

آشنایی با فناوری وای مکس

 


واي مکس يک فن آوري بي سيم پهن باند است که هنوز ده ساله نشده است.اين فن آوري نوظهور در قالب دو کاربرد ثابت و متحرک عرضه مي شود و تقريبا توانسته در لپ تاپ ها و تلفن هاي همراه هوشمند جايي براي خود باز کند.در اين مقاله به معرفي فن آوري واي مکس ، استانداردها ، کاربردها، آشنايي با تجهيزات و بررسي وضعيت کنوني واي مکس در چند نقطه جهان پرداخته شده است.

 

مقدمه: 

 

مدت ها بود که شبکه هاي سيمي،دنياي مخابرات را زير سلطه داشتند.دولت ها،توليدگنندگان و اپراتورها مجبور بودند تا هزينه سنگين سيم کشي را تا آخرين کاربر در دورترين نقطه متحمل شوند.بي شک راه اندازي اولين شبکه هاي بي سيم،تحولي بزرگ در صنعت مخابرات بود و درهاي تازه اي را پيش روي مهندسان و توليدگنندگان گشود.با گذشت زمان روز به روز بر قابليت هاي فن آوري هاي بي سيم افزوده شد.تا امروز که حجم عظيمي از اطلاعات،صوت و تصوير را مي توان در کسري از ثانيه به دورترين نقاط ارسال کرد.متخصصين و مهندسين، آينده صنعت بي سيم را بسيار روشن مي دانند و اميدوارند روزي بتوانند تمام نيازهاي کاربران را درهمه ابعاد پاسخ گويند.

 

1)معرفي

 

Wi-MAX (مخفف Worldwide Interoperability for Microwave Access) در واقع سيستم ارتباطي و ديجيتالي بي‌سيم است که جايگزيني براي شبکه‌هاي بي‌سيم نواحي شهري در نظر گرفته مي‌شود. WiMAX مي‌تواند دستيابي به بي‌سيم باند پهن را فراهم سازد (BWA) که تا 50 کيلومتر براي ايستگاه‌هاي ثابت و 5 تا 15 کيلومتر براي ايستگاه‌هاي سيار را پوشش مي‌دهد.

 

 واي مکس يک سازگاري و سازش جهاني است براي دسترسي ماکرويو و يک فن آوري بي سيم پهن باند در رنج فرکانسي بالا،برد زياد و پهناي باند زياد به نسبت فن آوري هاي بي سيم قبل از خود است. ويژگي Interoperability يا سازگاري در واي مکس ،يعني اين که کاربر تجهيزات و محصولات مورد نياز خود تهيه کند (بنا به ويژگي هاي مد نظرش) و مطمئن باشد که اين وسيله با ساير ابزار مورد تاييد مشابه،هماهنگي و سازگاري دارد.واي مکس بر پايه استانداردهاي شبکه هاي بي سيم کلان شهر ها (WLAN) بنا شده است.

 

2) تاريخچه:

 

اولين شبکه تجاري "واي- مکس" اروپا براي جستجوي بي سيم پر سرعت در اينترنت در آمستردام هلند راه اندازي شد ... به گزارش مهر، اپراتور هلندي "ورد مکس" (worldmax) اولين شبکه تجاري "واي مکس" اروپا را با هدف دسترسي کاربران به اينترنت پرسرعت بي سيم در آمستردام راه اندازي کرد ... اين سيستم جديد دسترسي موبايل به اينترنت وارد عرصه رقابت با اينترنت بي سيم اپراتورهاي تلفن همراه "کي پي ان" (اپراتور تلفن همراه هلند)، وودافن و "تي- موبايل" مي شود ... اين شبکه جديد به روشي شبيه به شبکه هاي بي سيم تلفن همراه عمل مي کند با اين تفاوت که امکان دسترسي به اينترنت پر سرعت بي سيم را از طريق رايانه هاي همراه به کاربران خود مي دهد ... در حال حاضر اين سيستم تنها شهر آمستردام را پوشش مي دهد اما اپراتور "وورد مکس" خاطر نشان کرده است که در آينده نزديک اين سيستم را در تمام کشور هلند گسترش مي دهد ... براساس گزارش رويترز، مکس اظهار داشته است که اشتراک دسترسي به خدمات اين اينترنت بي سيم در حدود 20 يورو در ماه است.

 

کارشناسان بر اين باورند که تا سال 2013، تعداد 1.8 ميليارد مشترک باند وسيع در سطح دنيا خواهيم داشت که در اين بين، مشترکان سيار، 60 تا 70 درصد کل مشترکان باند وسيع را شامل خواهند شد. مشترکان وايمکس تا آن سال، 7 تا 10 درصد کل را از لحاظ فناوري مورد استفاده در بر مي‌گيرند و ميانگين درآمد حاصل از هر مشترک (ARPU) به ميزان 27 تا 30

 

3)تفاوت Wi-Maxو Wi-Fi :

 

در مقايسه، استانداردهاي شبکه‌هاي بي‌سيم محلي براي سيستم Wi-Fi در اکثر حالت‌ها تنها 30 تا 100 متر را پوشش مي‌دهند. با Wi-MAX، سرعت داده‌ها در شبکه‌هايي مانند Wi-Fi به سادگي پشتيباني مي‌شود، اما موضوع تداخل امواج کاهش مي‌يابد.

 

Wi-MAX بر روي هر دو فرکانس‌هاي مجاز و غيرمجاز قابل اجراست که بدين وسيله محيطي تحت کنترل فراهم ساخته و الگوي اقتصادي قابل رشدي را براي امواج قابل حمل بي‌سيم ايجاد مي‌سازد. البته Wi-MAX مي‌تواند براي شبکه‌هاي بي سيم دقيقاً به طور مشابهي با پروتکل‌هاي رايج Wi-Fi مورد استفاده قرار گيرد.

 

Wi-MAX نسل دوم پروتکلي است که استفاده مؤثرتري از پهناي باند و جلوگيري از تداخل امواج را امکان‌پذير ساخته و امکان سرعت‌هاي داده بالاتري بر روي مسافت‌هاي طولاني‌تر ممکن مي‌سازد.با اين اوصاف، به زودي Wi-MAX اصطلاح شناخته شده‌اي براي توصيف دستيابي اينترنت بي‌سيم در سرتاسر دنيا خواهد شد.

 

البته در پياده‌سازي WI-MAX معمولاً کل يک شهر تحت پوشش سرويس اينترنت آن قرار نمي‌گيرد. چرا که هزينه استفاده از سرويس‌هاي بي‌سيم به نسبت ساير سرويس‌هاي موجود بسيار بالاتر است،‌اما استفاده يک ايستگاه WI-MAX در يک شهر بسيار قابل قبول‌تر از راه‌اندازي ايستگاه‌هاي فراوان    Wi-Fi جهت استفاده کاربران سيار است.

 

به همين دليل،‌در برخي از شهرها که راه‌اندازي سرويس‌هاي بر روي کابل هزينه‌هاي بالايي را مي‌طلبد، شرکت‌هاي ارائه دهنده به استفاده از اين تکنولوژي روي آورده‌اند. مزيت فوق‌العاده اين سيستم، اين است كه اين امکان را به کاربران مي‌دهد که از اينترنت خود به صورت سيار استفاده کنند.

شبکه جهاني:

هدف نهايي تمامي ‌شبکه‌هاي محلي، ايجاد يک شبکه جهاني است. اين شبکه تقريباً همانند شبکه‌هاي موبايل امروزي فعاليت مي‌کند که در آن کاربران به نقاط مختلف سفر مي‌کنند اما در همه نقاط امکان استفاده از سرويس اينترنت پرسرعت را دارند.

اين شبکه علاوه بر سرعت بالا، اين امکان را به کاربر مي‌دهد که در حال حرکت و در تمامي‌نقاط به اينترنت متصل باشد. حداکثر تا دوسال آينده تکنولوژي WI-MAX در نوت‌بوک‌هاي CEntrino تعبيه خواهد شد و به اين ترتيب از سال 2008 بايد منتظر تغييرات گسترده‌اي در شکل دسترسي به اينترنت خواهيم بود. فناوري جديدي كه البته معلوم نيست ما چقدر در استفاده از آن تعلل كنيم.

4) کاربردهاي واي مکس:

 استاندارد 802.16 براي شبکه هاي بي سيم شهري و دسترسي سطوح مختلف کاربران،تبيين شده است.هدف واي مکس، تضمين و هماهنگي امواج راديويي بي سيم پهن باند براي استفاده مشتريان از فروشنده اي به فروشنده ي ديگر است. يکي از مهم ترين دلايل برتري و شهرت واي مکس،همان سيار بودن آن است.فن آوري اي که به درون لپ تاپ ها،رايانه هاي دستي و گوشي هاي تلفن همراه راه يافته است و اين به کاربر اجازه مي دهد تا از يک اينترنت پرسرعت در همه حال،حتي در حرکت با سرعت زياد نيز بهرمند باشند.واي مکس را مي توان در کاربردهاي زيادي به خدمت گرفت.در محيط هايي با اپراتورها و کاربران متنوع و نامنظم،در مناطق جغرافيايي مختلف و با فواصل مختلف پراکندگي و ... . برخي از روش هاي به کارگيري واي مکس : •به عنوان زيرساخت (Backhaul) در شبکه هاي مخابراتي •به عنوان شبکه هاي عمومي کاربردهاي مورد اول عبارتند از: زير ساخت بي سيم سلولي، زير ساخت بي سيم سرويس دهنده هاي بي سيم،شبکه هاي بانکي،شبکه هاي آموزش از اره دور، ارتباط بين سازمان هاي امنيتي (پليس،آتش نشاني، اورژانس و ....)،ارتباطات ساحلي(شرکت هاي گاز و نفت و ...)،شبکه هاي موقت مخابراتي (همايش ها،سمينارها و ...) و چندين کاربرد ديگر از همين دست.

در مورد دوم نيز مي توان به شبکه دسترسي جهت سرويس دهنده هاي بي سيم و ارتباطات روستايي اشاره کرد.

طيف هاي فرکانسي مورد استفاده در سرتاسر دنيا به دو دسته: طيف هاي با مجوز و طيف هاي بدون مجوز تقسيم مي شوند.وضعيت فرکانس هاي مورد استفاده در هر کشور توسط يک سازمان رگولاتوري کنترل مي شود.اين سازمان در آمريکا،کمسيون ارتباطات ملي (FCC) نام دارد.


5) سرويس هاي کاربردي واي مکس:

1-5)سرويس کاربردي ثابت

نحوه ارائه اين سرويس بدين گونه است که مشترکي براي سرويس پهن باند ثابت واي مکس ثبت نام مي کند.اپراتور،يک مودم واي مکس،يک شناسه سرويس،کلمه کاربري و رمز عبور به مشترک مي دهد.مشترک ،مودم ايستگاه مشترک (Subscriber Station) را در محلي با پوشش مناسب سيگنال هاي واي مکس قرار مي دهد و به شبکه وصل مي شود. اين روش ابتدايي ترين شيوه بهره برداري از شبکه واي مکس است. اين سرويس به دو روش : سرويس ثابت خارجي با محدوده تحت پوشش بيشتر (fixed outdoor) و سرويس ثابت داخلي با محدوده پوششي کمتر (fixed indoor) ارائه مي شود.

تا حدودي مي توان سرويس ثابت واي مکس را با سرويس پهن بتند کابلي (DSL) مشابه دانست.

2-5)سرويس کاربردي کوچي:

در اين روش،مشترک يا مودم مستقل دارد يا ماژولي که روي لپ تاپ سوار مي شود.بر خلاف روش ثابت،مشترک مي تواند اتصال خود را قطع کند و از نقطه اي ديگر به شبکه وصل شود.يعني در حين اتصال ثابت بوده ولي مکان و موقعيت مشترک مي تواند تغيير کند.

3-5)سرويس کاربردي قابل انتقال:

مشترک مي تواند در حين اتصال به شبکه در اطراف با سرعت قدم زدن حرکت کند و هم چنان به شبکه وصل باشد.هر گاه به انتهاي محدوده تحت پوشش يک ايستگاه پايه(base station) نزديک شود،مودم عمليات تحويل ايستگاه پايه را انجام مي دهد.تحويل ايستگاه پايه (HandOver) با قطعي بسيار کوتاهي همراه است که ممکن است اتفاقاتي مانند ديرکرد زماني،کاهش کارايي و حتي از دست دادن بسته هاي داده در هنگام تغيير ايستگاه پايه رخ دهد.

4-5)سرويس کاربردي سيار ساده:

 مشترک مي تواند با سرعتي بين 0 تا 60 کيلومتر بر ساعت بدون قطعي در اثر تحويل ايستگاه،با تداوم اتصال به شبکه حرکت کند.با اين سرعت هيچ کاهش کارايي مشاهده نخواهد شد.در سرعت هاي بالاتر از 60 کيلومتر بر ساعت ،هم قطعي کوتاه و هم افت کارايي به دنبال خواهد داشت.

5-5)سرويس کاربردي سيار کامل:

مشترک سيار،چه در موقعيت ثابت ،چه در موقعيت متحرک با سرعت هاي حتي بالاتر از 120 کيلومتر بر ساعت،بدون قطعي و با تداوم اتصال و بدون افت کارايي به شبکه متصل است.در اين سرويس،ديرکرد زماني کمتر از 50ms است و احتمال از دست دادن بسته هاي اطلاعاتي کمتر از 1% است.اين ويژگي کاربرد سيار کامل را براي امکاناتي چونVoIP مناسب گردانده است.




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

دانـشـمـندان  ايـرانـي  دوران  بـاسـتـان

شامل ايرانيان مهندس ، ستاره شناس ، شيميدان ، رياضيدان ، فيزيكدان ، صنعتگر ، پزشك ، جغرافيدان ، فيلسوف ، طبيعي دان ، مخترع ، مكتشف و نظريه پرداز

قبل از حمله اعراب و دوره اسلامي :

اسكيلاس- دوره هخامنشي (زمان حكومت داريوش از سال 486- 521 ق.م.) دريا نورد و مكتشف و مهندس سازنده قنات
ستاسپ- دوره هخامنشي ( زمان حكومت خشايار شاه 2466-486 ق.م.)  دريا نورد و مكتشف
بوبراندا-دوره هخامنشي (زمان خشايار شاه) مهندس
آرتاخه-دوره هخامنشي (زمان خشايار شاه) مهندس و سازنده كانال آتوس
استانس- دوره هخامنشي شيميدان و استاد دموكريتوس
برازه- دوره ساساني (زمان فرمانروائي اردشير( 241-226 م) مهندس و احيا كننده شهر فيروز آباد
برانوش- دوره ساساني- سازنده شادروان شوشتر
فرغان- دوره ساساني- سازنده تاق كسرا
جهن برزين- دوره ساساني - سازنده تخت (تاقديس)
شيده- دوره ساساني - سازنده كاخ خورنق

ابولؤلؤ(فيروز) - ( قاتل عمربن خطاب ) - هنرمند ، صنعت كار و سازنده آسياهاي بادي

 


بعد از حمله اعراب و دوره اسلامي :

روزبه- دوره خلافت عمربن خطاب - طراح شهرهاي بصره و كوفه
يعقوب بن طارق- (مرگ در 796 م / 180 ه )احتمالا از نژاد ايراني ستاره شناس
نوبخت - ( مرگ 770776 م / 171-170 ه) ستاره شناس و مهندس ايراني كه تحت سر- پرستي خالد بن برمك كه وي نيز ايراني بود طرح بغداد را انجام داد
ماشاءالله (مناسه) - ( مرگ در 815 يا 820 م ) يهودي ايراني الاصلي كه در پروژه شهر بغداد با نوبخت همكاري ميكرد
ابوسهل فضل بن نوبخت - ( مرگ در 816-815 م / 201-200 ه)از خاندان نوبختي ستاره شناس و كتابدار هارون الرشيد
ابو موسي جابرين حيان - در 160 هجري قمري در كوفه بر آمد - اهل توس ، شيميدان و كاني شناس و ستاره شناس
بنو موسي ( محمد ، احمد و حسن ) - سده سوم هجري - خراساني الاصل ، مهندس مكانيك ، هندسه دان ، و رياضي دان
ابو سعيد ضرير جرجاني (گرگاني ) مرگ در ( 846-945 م /232-231 ه) ستاره شناس و رياضي دان
سهل طبري - در اوايل سده نهم ميلادي ( سده سوم هجري ) بر آمد - اهل طبرستان ( تبرستان ) ستاره شناس وپزشك
احمدبن محمد نهاوندي ( مرگ در 835 تا 845 م / 221 تا 231 ه) - در جندي شاپور بر آمد - ستاره شناس م مؤلف زيج
يحيي بن ابي منصور ( مرگ در 831 م / 216 ه ) از نژاد ايراني كه در بغداد بر آمد ستاره شناس و مؤلف زيج، نوه اش هارون بن علي هم ستاره شناس و مؤلف زيج بود
خالد بن عبدالملك مرورودي - اهل مرورود در خراسان بزرگ - در زمان مامون خليفه عباسي بر آمد - ستاره شناس بود و پسرش محمد و نوه اش عمر هم منجم بودند
ابوالعباس احمد بن محمد بن كثير فرغاني - اهل فرغانه در ماوراء النهر (ورا رود ).در زمان مامون برآمد - ستاره شناس و نظريه پرداز نجومي
عمربن فرخان طبري - ( مرگ در 815 م / 200 ه) از مردم طبرستان - ستاره شناس و معمار
محمد بن عمربن فرخان طبري - پسر شخص بالا درآغاز سده نهم ميلادي ( سده سوم هجري ) بر آمد . ستاره شناس و مؤلف نجوم
ابو معشر جعفر بن محمد بن عمر بلخي - ( 272 - 172 ه ) ( 886- 786 م ) اهل بلخ در خراسان بزرگ - ستاره شناس و نظريه پرداز در نجوم .
سهل بن بشر ( يا سهل بن حبيب بن هاني ) - در نيمه اول سده نهم ميلادي ( سده سوم هجري ) در خراسان بر آمد . ستاره شناس و منجم
علي بن سهل بن طبري- ( سده نهم ميلادي / سده سوم هجري ) مؤلف فردوس الحكمه در طب و هوا شناسي ، نجوم
محمد بن عيسي ماهاني ( مرگ در 874 تا 884 ميلادي / 261 تا 271 ه ) اهل ماهان كرمان ، رياضي دان و ستاره شناس و مهندس .معادله درجه سوم موسوم به معادله ماهاني از اوست
فضل بن حاتم نيريزي -( مرگ در 922 م / 310 ه ) رياضي دان ، هندسه دان و ستاره شناس
ابوبكر حسن بن خصيب - در اواخر سده نهم ميلادي ( سوم هجري ) بر آمد . ستاره شناس از نژاد ايراني بود
ابوبكر زكرياي رازي - ( مرگ در 924- 923 م / 312 - 311 ه ) فيزيك دان ، شيمي دان و پزشك و مهندس و فيلسوف - كاشف الكل
احمد بن داوود دينوري ( 210 / 200 تا 282 ه 825 - 815 تا 895 م ) در دينور اصفهان بر آمد . ستاره شناس ، مورخ ، رياضي دان ، گياه شناس و لغت نويس
ابو نصر محمد فارابي .(340/339- 258/257 ه51/950-71/870 م) زاده فاراب تركستان -فيزيكدان،موسيقي شناس،فيلسوف ايراني
احمدبن سهل بلخي(934م/323ه) زاده شاستيان بلخ ،رياضيدان وجغرافي دان
مطهر بن طاهرمقدسي-(356ه 966م) دربست سيستان برآمد- دايره المعارف نويس وبازگوكننده اعداد بزرگ هندي
يقبوب بن محمد رازي-كه ابن نديم وي رااز مهندسان و محاسبان دانسته است
استخري(اصطخري)- وي را نيزابن نديم از محاسبان ومهندسان بشمار آورده است
محمد بن لره- اهل اصفهان بوده ودر فهرست ابن نديم در زمره مهندسان و محاسبان بشمار آورده شده است
محمد بن احمد كاتب خوارزمي- از دايره المعارف نويسان سده چهارم هجري است.كاتب مفاتيح العلوم وي شامل مباحثي در حساب،هندسه،نجوم،موسيقي،مكانيك و شيمي
اخوان الصفا- گروه از مهندسان و دانشمندان و فيلسوفان كه در سده دهم ميلادي( سده چهارم هجري) بر آمدند. بعضي از اعضاي اين گروه مخفي مثل ابو سليمان محمد بن بشير بستي مقدسي، ابو الحسين علي بن هارون زنجاني و محمد بن احمد نهرجوري ايراني بوده اند آنان دايره المعارفي شامل كليه شعب معرفت پديد آوردند
ابو جعفر خازن-زاده خراسان( مرگ در 350/360/ه961/ 971 م) رياضي دان و ستاره شناس
ابو الفتح اصفهاني- رياضيدان سده چهارم هجري
ابو سهل ويجي بن رستم كوهي-(سده چهارم هجري) اهل طبرستان ، رياضي دان،مهندس، ستاره شناس. وي رهبر ستاره شناسان در رصد خانه اي بود كه شرف الدوله ديلمي ساخته بود
ابو سعيد احمد سنجري- (415-340ه)(1024-951م) رياضي دان
عبدالرحمن بن عمر صوفي رازي،زاده ري(376-291ه)(986-903م) ستاره شناس
ابو نصر محمد بن عبدالله(كلو اذاني)- از دودمان اردشير بابك كلواذاني(تولدش پيش از سال سيصد هجري) از جمله رياضي دانان
ابو حامد احمد بن محمد صاغاني-(مرگ در 380ه 990 م) از مردم صاغان مرو ، رياضيدان- ستاره شناس، مخترع و سازنده اسطرلاب و ديگر ابزارهاي نجومي
ابو الرضا عباس بوزجاني- ( 388/387-329ه)(998/997-940م) زاده بوزجان در حوالي نيشابور ، رياضيدان، هندسه دان، مهندس، ستاره شناس و نظري پرداز در نجوم
ابو منصور موفق-(سده چهارم هجري) شيمي دان و دانشمند و علم مواد
ابو نصر اسمعيل بن حماد جوهري-(مرگ در 393ه 1002م) زاده فاراب و مقيم نيشابور. لغت نويس و مبتكرانديشه هاي پرواز
فارابي،ابو نصر(مرگ در 340/339 هجري يا 951/950م) دانشمند و فيلسوف ، در طبقه بندي علوم و در تبيين قوانين صوت و در تعريف دانش ها نقش عمده اي داشت
ابوريحان محود بن احمد بيروني- ( 440-363 هجري)(1048-973 م) ايراني نژاد زاده خوارزم، رياضيدان،زمين شناس، جغرافي دان،جهانگرد، فيلسوف،و نظريه پرداز در علوم طبيعي ودانشمند علوم تجربي
ابو علي حسين بن عبدلله بن سينا- (427-370 هجري)(1037-980 م) زاده افشنه در بخارا كه در همدان درگذشت. رياضيدان،زمين شناس،فيزيكدان،پزشك، فيلسوف
ابوبكر محمدبن حسن حاسب كرجي-( مرگ در 421/420 هجري 1030/1029 م) رياضيدان ايراني صاحب كتاب نسوي نامه
عمر بن ابراهيم خيامي (عمر خيام)(517/516-440/430هجري)(1124/1123-1048/1038 ميلادي) زاده نيشابور ،رياضيدان،ستاره شناس،شاعر و فيلسوف
عبدالرحمن خازني-فيزيك دان و مخترع برآمده در خراسان بزرگ در ابتداي سده ششم هجري
ابوبكر علي بن محمد خراساني - شيميدان ايراني كه بقول ابن نديم و بگفته كيمياگران به كيميا دست يافت
بديع اسطرلابي(مرگ در بغداد در 1140/1139 م) اهل اصفهان- ستاره شناس و سازنده اسطرلاب
محمد بن احمد خرقي-(مرگ در مرو در 1139/1138م) ستاره شناس، جغرافي دان ايراني كه نظريه اي در باب چگونگي حركت ستارگان نيز ارائه داده است
مويد الدين طغراني(مرگ در 1112/1111م) زاده اصفهان - شاعر و شيميدان ايراني
عبدالملك بن محمد شيرازي- رياضيدان و ستاره شناسي كه در نيمه دوم سده دوازدهم ميلادي(ششم هجري) برآمد
محمد بن ابوبكر فارسي-رياضيدان و ستاره شناس ايراني نيمه دوم سده سيزدهم ميلادي(هفتم هجري)
المظفر-(سده ششم هجري) اهل توس ،مخترع گونه اي از اسطرلاب خطي
نصرالدين طوسي-( 672-598 هجري) اهل توس ، رياضيدان، ستاره شناس،دانشمند علم مواد
قطب الدين شيرازي-(1236-1311م)-رياضيدان،ستاره شناس، نور شناس، پزشك، فيلسوف ايراني
محمد ابن اشرف شمس قندي- رياضيدان و ستاره شناس سده سيزدهم ميلادي (هفتم هجري)
شمس الدين محمد بن ايوب دينسري-(سده هفتم هجري)- دايره المعارف نويس و نگارنده كتاب نوادر التبا در لتحفه البهادر كه شامل مباحثي از علوم طبيعي است
غياث الدين جمشيد محمد طبيب ( الكاشي) - (790-832 هجري قمري) از مردم كاشان، رياضيدان و محاسب
محمد حافظ اصفهاني (نتيجه الدوله) سده دهم هجري ، مولف رساله هايي در انواع دستگاههاي مكانيكي
حسين معمار-معمار بقعه هارون در سال 918هجري
بهاالدين عاملي-(1031-953هجري) رياضيدان، معمار، فيلسوف
احمد معماري لاهوري و برادرش استاد حميد لاهوري- سده يازدهم هجري معماران ايراني سازنده تاج محل در هندوستان

 

 

 




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

گوشه گیری، کمرویی و انزوا طلبی چیست؟

گوشه گیری، کم رویی و انزوا طلبی عارضه ای است که باعث می شود کودک و نوجوان از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کنند. این کودکان و نوجوانان نوعاً با تقلیل یافتن علایق ذهنی و عاطفی نسبت به اطرافیان خود از داشتن دوستان نزدیک و صمیمی محروم اند. نوجوانی که کم رو و گوشه گیر است، معمولاً از حضور در فعالیت های جمعی سرباز می زند و فقط با تک دوست خود که نوعاً به او بسیار وابسته می شود اوقات خود را سپری می کند.

رفتار کم رویی و انزواطلبی ، یکی از رفتارهای نسبتاً شایع است که فرد را به شدت آزار می دهد و اگر درمان نشود نوجوان را به سمت و سوی مشکلات دیگری مثل عدم اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و زود رنجی سوق خواهد داد. عدم احساس توانمندی و کمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات، خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی است.

علل گوشه گیری و کم رویی عبارت اند از:

1-محرومیت از محبت خانواده

2-نقص عضو یا بیماری های جسمی و فیزیولوژیک

3-اختلال در گوش و تکلم

4-شکست های متعدد و تحقیر شدن کودک در برابر جمع

 5-عدم امنیت روانی در محیط خانه و مدرسه و فشارهای روانی مستمر

 6-تنبیه، توبیخ و سرزنش کودک و نوجوان توسط والدین و به ویژه محرومیت از عواطف مادر

 7-کنترل شدید تربیتی و سخت گیرهای وسواس گونه و غیر منطقی

برای پیش گیری و درمان گوشه گیری و کم رویی می توان شیوه های زیر را به کار بست:

 1-حمایت های عاطفی در جهت تقویت اعتماد به نفس در نوجوان

 2-واگذاری مسئولیت های مناسب با توجه به میزان توان جسمی و ذهنی نوجوان

 3-قرار ندادن نوجوان در موقعیت هایی که تجربه های شکست را به دنبال دارد

 4-تشویق و زمینه سازی حضور نوجوان در فعالیت های جمعی و گروهی

5-ایجاد آمادگی لازم برای جرئت ورزی در ابراز عقاید و بیان نظریات خود و نیز پذیرش نظریات مخالف از طرف دیگران

 




تاریخ: جمعه 13 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

1. خوشرويى نيكوكارى است و ترش رويى گناه و آزار است. (غرر الحکم ، باب خوش   رویی)

2.( خوشرويى سر آغاز نيكوكارى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

3.(گشاده رويى شيوه آزادگان است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

4.( گشاده رويى (نوعى) احسان است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

5. شكفته رويى سر آغاز عطا و بخشش است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی))

6.( شكفته رويى آتش دشمنى را خاموش كند. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

7. (خوشرويى مرحله آغازين بخشش است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

8. (شكفته رويى شيوه آزاد مردان است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

9. (خوشرويى رفيقان را (با انسان) انس دهد. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

10. گشاده ‏رويى ، كمند دوستى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی))

11. خوشرويى براى بذل احسان به ديگران وسيله بى ‏خرجى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

12.( گشاده رويى يكى از دو بخشش است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

13.( خوشرويى يكى از دو ميهمانى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

14. گشاده رويى منظرى زيبا و شگفت آور است و خويى درخشنده است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی))

15. با خوشرويى و گشاده رويى جايگاه بخشش (نزد خداى تعالى و مردم) نيكو شود.

غرر الحکم ، باب خوش رویی))

16. خوشرويى تو سر آغاز نيكوكارى و وعده ‏ات سر آغاز عطا و بخشش تو است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی))

17. خوشرويى راهنماى كرامت نفس و بزرگوارى تو است، و فروتنى و تواضعت خبر از شرافت خوى تو مى ‏دهد. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

18. خوشرويى آغاز بخشش و آسان‏ترين جود و سخاست. (غرر الحکم ، باب خوش رویی))

19. (خوشرويى يكى از دو مژده است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

20.( خوشرويى از نشانه ‏هاى رستگارى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

21.( وسيله محبت و دوستى خوشرويى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

22. گشادگى رو و به شكفتگى ، و عطا بخشى و نيكوكارى و بذل هديه ، همه اينها وسيله ‏اى است براى جلب دوستى و محبت مردمان
(
غرر الحکم ، باب خوش رویی)

23.( بر تو باد به گشاده رويى كه آن كمند محبت است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

24. (خوشرويى بسيار ، نشانه بخشندگى است. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

25. كسى كه از بذل روى خوشش به تو بخل ورزد ، بخششى به تو نخواهد كرد. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

26. (روى شكفته بهتر است از ترش روى بخشنده. (غرر الحکم ، باب خوش رویی)

 




تاریخ: جمعه 12 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

رئیس ستاد اقامه نمازکشور با بیان اینکه تعطیلات باید در کشور کاهش یابد، گفت: با این همه تعطیلات در کشور، نمی شود با سواد شد.

به گزارش مهر حجت الاسلام محسن قرائتی، شامگاه چهارشنبه در مرحله پنجم اولین دوره فرهنگی آموزشی ائمه جماعات مساجد کشور که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم برگزار شدوی با بیان اینکه حذف تعطیلات در کشور از رموز دیگر کسب توفیقات است اظهار داشت: نفسیر نمونه بیش از 60 بار و به چندین زبان به چاپ رسیده است که همه این مطالب در زمانی که دروس حوزه تعطیل بوده به نگارش درآمده است که این امر نشان می دهد که از فرصت ها باید بهترین استفاده را برد.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه باید تعطیلات در کشور کاهش یابد، ابراز داشت: با این همه تعطیلات ، جامعه نمی تواند با سواد شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: امروز روحانیت باید به عنوان رهبر دانشجویان مطالعات زیادی داشته باشد و سطح سواد دینی او باید از دبیران تعلیمات دینی و اساتید دانشگاه بالاتر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن رمز توفیق را اخلاص می داند، افزود: حضرت ابراهیم چند ساعت از حضرت اسماعیل دست کشید و دل کند اما چندین هزار سال است که مسلمانان بعد از این واقعه عید می گیرند و این نتیجه اخلاص در عمل است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه برای کسب نیت خالص باید از خداوند استمداد طلبید افزود: با حوزه و دانشگاه انسان حریف نفس خود نمی شود.

قرائتی افزود: باید به کارها و اهداف خود ایمان داشته باشیم که در این زمان هر چقدر فساد در جامعه بیشتر شود قدر روحانیت نیز بیشتر مشخص می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: نباید از دیگران کینه به دل داشت که در این صورت در دل مریض چیزی از معارف الهی نمی گنجد.

جوانان باید در مساجد از ائمه جماعات مطالب جدیدی بیاموزند

حجت الاسلام قرائتی گفت: در روایتی از معصوم آمده است که هر شخص که به مسجد برود به هشت کمال خواهد رسید که یکی از آنها علم جدید است و این بدان معنا است که باید جوانان در مساجد از ائمه جماعات مطالب جدیدی بیاموزند.

وی افزود: هدیه به اولیاء خدا باعث برکات خواهد شد و در این صورت دعای دیگران در حق انسان مستجاب می شود.

وی با بیان اینکه ائمه جماعات باید قرآن محور باشند ابراز داشت: ائمه جماعات باید یک دور تفسیر قرآن را مباحثه کنند و 60 درصد مطالب سخنرانی هایشان نیز باید از قرآن باشد.

رئیس ستاد اقامه نمازکشور با بیان اینکه نکات فراوانی در قرآن و نهج البلاغه وجود دارد که باید کشف شود ابراز داشت: تمام سخنرانی ها باید حاوی مطالبی باشد که یا واجب یا مستحب و یا نیاز فرد و یا نیاز اجتماع باشد.




تاریخ: چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

عجیب ترین میوه‌های جهان      


اگر شما هم مثل من عاشق طبیعت باشید و دوست داشته باشید تا همه جای دنیا رو ببینید و میوه‌ها رو هم دوست داشته باشید، بتون پیشنهاد میدم تا لیستی از میوه‌های عجیب و غریب را بخوانید.
  • دست بودا (Buddha’s hand)
عجیبترین میوه های جهان
بودا هندز یا دست بودا میوه‌ ی مرکباتی است. این میوه عجیب، غریب و غیر معمول ‌ترین میوه ی کشت شده در جهان است. همچنین از قدیمی‌ترین دانه‌‌های مرکباتی در کشاورزی محسوب می‌ شود. دست بودا، میوه ‌ی بزرگ، سنگین با پوست ضخیم است که مانند دست بودا ظاهر می‌شود. جزء میوه‌‌های شیرین است.
این میوه معطر بوده و چینی‌ها و ژاپنی‌ها برای معطر کردن اتاق از آن استفاده می‌کنند.
  • کیوانوملون (kiwano melon)
عجیبترین میوه های جهان
کیوانوملون یا خربزه شاخدار بومی‌آفریقا‌ست و در حال حاضر در کالیفرنیا، شیلی و استرالیا نیز دیده میشود. این میوه‌ ظاهری خشن، طعمی‌بین لیمو و موز دارد. در واقع از خانواده ی خیار است. تازه ی آن سالاد یا دسر را بسیار خوش طعم می‌ کند.
  • منگوستین (Mangosteen)
عجیبترین میوه های جهان
منگوستین منشاء اولیه ی این میوه ی ناشناخته است. عده‌ای بر این باورند که این درخت همیشه سبز گرمسیری متعلق به جزایر ساندا یا جنگل‌های مالایا است. این میوه به عنوان  ” ملکه میوه‌هایی استوایی ” شناخته شده است. گوشت این میوه سفید رنگ است و طعم شیرین و تند دارد.
لیچی (Lychee)
عجیبترین میوه های جهان

لیچی میوه‌ ای است از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و بومی‌جنوب چین و آسیای جنوب شرقی مثل تایلند و ویتنام. در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان مثل ژاپن، شمال هند، آفریقای جنوبی و ایالات متحده آمریکا(هاوایی و فلوریدا) کشت می‌شود. این میوه طعم شیرینی دارد. شکل قلب و به رنگ قرمز یا صورتی است. بافت داخل پوست سفید و آب دار که دارای یک هسته سیاه است.
این میوه منبع غنی از ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و فسفر است. این میوه برای درمان سرفه، زخم‌های گوارشی و استحکام بدن پیشنهاد می‌ شود.
  • نونی یا توت هندی (Noni)
عجیبترین میوه های جهان
نونی که به عنوان توت هندی نیز شناخهه می‌شود میوه ‌ای است که در مناطق معتدل استوایی مانند تاهیتی رشد می‌‌کند. پرندگان عاشق این میوه هستند. این میوه برای بیماری‌‌های پوستی، درد، سرماخوردگی، فشار خون بال، افسردگی، ورم مفاصل، آسم، دیابت، سرطان و … مفید است.
  • جک فروت(Jackfruit)
عجیبترین میوه های جهان
جک فروت میوه ی بومی‌جنگل‌های پُر باران جنوب و جنوب شرقی آسیا است. کاشت این میوه به دلیل خواص آن به بسیاری از نقاط مانند؛ هند، جنوب شرق آسیا، مرکز و شرق آفریقا و فیلیپین گسترش یافته است.
این میوه، بزرگ ترین میوه ی درختی جهان شناخته شده است. پوستی بسیار ضخیم دارد و رسیده ی آن ۳۶ کیلوگرم وزن و تا ۹۰ سانتیمتر طول و ۵۰ سانتیمتر قطر دارد. گوشت آن زرد یا نارنجی است. طعم شیرین و خوشمزه دارد.
  • رمبوتان (Rambutan)
عجیبترین میوه های جهان
رمبوتان میوه ای است شیرین با پوست مودار، ضخیم و قرمز رنگ که گوشت آن سفید با یک هسته بزرگ در وسط آن است. این میوه بومی‌اندونزی ، فیلیپین ، سریلانکا ، مالزی  و جاهای دیگر در جنوب شرقی آسی است.. این میوه دارای خواص دارویی است. بومیان برای آن دستورات خاصی دارند.
یانگ‌می، توت فرنگی چینی (Yangmei)
عجیبترین میوه های جهان
این میوه شیرین بومی‌آسیاست. این میوه که دارای مقدار زیادی ویتامین C است کروی با قطر ۱٫۵ تا ۲٫۵ سانتیمتر،‌به طور معمول قرمز رنگ با گوشتی به رنگ سطح(و یا تا حدودی سبکتر) می‌باشد. طعم گوشت ملس بوده و در مرکز میوه ۱ بذر منفرد با قطری حدود نیمی‌از تمام میوه قرار دارد.
  • دوریان، میوه بدبو! (Durian)
عجیبترین میوه های جهان
دوریان میوه ای با بوی تند و قوی است! بعضی افراد بوی آن را زننده و بد می‌دانند. طعمی‌شبیه آواکادو دارد. با این وجود پُر فایده، خوشمزه و گران است. عنوان پادشاه میوه‌‌ها را در جنوب و شرق آسیا به خود اختصاص داده است. این میوه از ارزش صادراتی بالایی برخوردار است. آبنبات ‌های آن هم در سوپر مارکت ‌ها موجود است.
جالبه بدونید که این میوه توسط حیوانات مختلفی مثل موش، سنجاب، گوزن، خوک، اورانگوتان، فیل و حتی ببر نیز خورده می‌شود.این میوه می‌تواند به بزرگی ۳۰ سانتی متر طول و ۱۵ سانتی متر قطر رشد کند.
بوی بد این میوه باعث ممنوعیت ورود آن به برخی از هتل‌ها و وسایل نقلیه عمومی‌در جنوب شرقی آسیا شده است. شاید جمله زیر در توصیف بوی این میوه برای ممنوعیت ورود آن کافی باشه:ویکی‌پدیا(Its odor is best described as pig-shit, turpentine and onions, garnished with a gym sock)
  • پی‌تایا، میوه اژدها (Pitaya)
عجیبترین میوه های جهان
پیتای یا اژدها میوه از میوه‌‌های بومی‌مکزیک ، آمریکای مرکزی و جنوبی امریک است که در حال حاضر در کشورهای شرق آسیا و جنوب شرق آسیایی مانند اندونزی (به خصوص در غرب جاوا) ، تایوان ، ویتنام ، تایلند ، فیلیپین ، سریلانکا ، مالزی ، و اخیر در بنگلادش، اوکیناوا ،‌هاوایی ، اسرائیل ، شمال استرالیا و جنوب چین کشت می‌شود.  میوه‌ ای از گونه ‌های مختلف کاکتوس که  تنها شب‌‌ها شکوفه‌ به رنگ سفید می‌‌دهد. به همین دلیل به آن “ملکه شب” هم می‌‌گویند. اژدها میوه در دو رنگ رشد می‌کند. هر دو رنگ دارای دانه‌های خال دار کوچک سیاه و سفید هستند. رنگ سفید آن، کمی‌طعم ترش دارد و طعم رنگ قرمز آن  بسیار شیرین و مطلوب توصیف شده است… مانند خربزه یا کیوی با یک شیرینی ملایم.
  • کارامبولا، میوه ستاره‌ای (Carambola)
عجیبترین میوه های جهان
کارامبول، ستاره میوه یا پنج انگشتی میوه ی ستاره‌ ای شکل و بومی‌فیلیپین ، اندونزی ، مالزی ، هند ، بنگلادش و سری لانکا است. این درخت و میوه آن در سراسر جنوب شرقی آسیا، اقیانوس آرام جنوبی و بخش‌هایی از شرق آسیا میوه محبوبی‌ست. این میوه توسط پرتغالی‌ها به مناطق مختلف برده شده است. این درخت هم‌اکنون در کاستاریکا ، پرو ، کلمبیا ، جامائیکا ، ترینیداد ، اکوادور ، گویان ، جمهوری دومینیکن ، پورتوریکو ،‌هاییتی و برزیل ، و در ایالات متحده ، در جنوب فلوریدا و‌هاوایی کشت می‌شود.
میوه‌های کوچک و شیرین مانند مرکبات هستند که طعم خوشمزه و تازه ‌ای دارند. میوه کاملا خوراکی‌ست. دارای پوستی کمی‌مومی، گوشت ترد، سفت و بسیار آبدار. باقت آن مشابه انگور است. مقایسه طعم این میوه دشوار است اما می‌ٱوان آن را ترکیبی از سیب، گلابی و میواه‌های خانواده مرکبات دانست.




تاریخ: چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

 
 
بسم الله الرحمن الرحيم
«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

خدمت برادران و خواهراني هستيم كه در دنياي مديريت كار مي‌كنند. يعني دو سه ميليون كارمند دولت، مدير اين نيروي انساني و بازوي نيروي انساني نظام هستند. گفتيم: سيصد آيه راجع به مديريت در يك جزوه‌اي چاپ شده از تفسير نور، چند مورد را براي شما بگويم.
1- ارتقاي گام به گام مديران
به حضور شما عرض كنم يكي كه پست‌ها بايد مرحله‌اي باشد. در مديريت، گام به گام، ارتقاء گام به گام. قرآن مي‌گويد: حضرت ابراهيم را در چند مرحله امتحان كرديم. هر مرحله امتحانش خوب شد يك درجه بالا مي‌رفت. ولذا حضرت ابراهيم اول عبدالله شد. بنده خدا، بعد شد نبي الله، يك امتحان ديگر خوب درآمد. بعد از نبي‌الله، رسول الله شد. بعد از رسول‌الله امتحان سخت‌تر شد، خليل‌الله شد. بعد امتحان سخت‌تر شد «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما» (بقره/124) رهبر جهان براي هميشه شد. گام به گام.
حالا يك كسي لياقت دارد، يك مرتبه اين را برمي‌داريم استاندار مي‌كنيم كه هيچ‌ سابقه‌ي بخشداري و دهداري هم ندارد. اول در حوض شنا كنيد، بعد در استخر، بعد در درياچه، بعد در دريا و بعد در اقيانوس. مثل بازاري‌ها باشيد. بازاري‌ها اول دو ميليون نسيه مي‌دهند. خوش حساب بودي 5 ميليون. خوش حساب بودي ده ميليون. همينطور به مرور، گام به گام. «فَأَتَمَّهُن‏» قرآن مي‌گويد: «فَأَتَمَّهُن‏» يعني از عهده‌ي امتحان‌ها تمام درآمد، «فَأَتَمَّهُنَّ قال‏» (بقره/124) خدا به او فرمود: «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما» وقتي بچه به دنيا آمد اول شير مي‌خورد. يعني نه هسته دارد، نه پوسته، نه گرم كردن مي‌خواهد. نه سرد كردن، نه فريزر، بعد از مدتي دندان‌هايش كه درمي‌آيد ذره ذره. بايد ارتقاء گام به گام باشد.
مسأله‌ي ديگر در مديريت اين است كه ميزان، تلاش و كار است. ارتقا به مقدار تلاش، چقدر كار كرده است؟ البته هركس هم پركار است آدم خوبي نيست. در قرآن يك آيه داريم كه افرادي روزي 16 ساعت كار مي‌كنند، قطعاً جهنمي هستند. اوه! شانزده ساعت، هجده ساعت كار كرده باز جهنمي است؟ بله، جهنمي است. آيه‌اش چيست؟ آيه‌اش سوره‌ي غاشيه است. مي‌گويد: «عَامِلَةٌ» عمل كرده، «نَّاصِبَةٌ» (غاشيه/3) خودش را هم به دردسر انداخته، «عَامِلَةٌ» يعني اهل عمل بوده، شعار نداده. «نَّاصِبَةٌ» نصب با صاد يعني خودش را به تعب انداخته. يعني سخت‌كوش بوده. اما «تَصْلىَ‏ نَارًا حَامِيَةً» جهنم مي‌رود. چرا؟ براي اينكه يا اخلاص نبوده، يا اخلاص بوده او را غرور گرفته، يا اخلاص بوده غرور هم نداشته، آخر عمل يك گناهي كرده حبط كرده. يعني كارهاي ما يا اولش خراب است، با ريا. يا اول براي خدا شروع مي‌كنيم، وسط كار مغرور مي‌شويم. هيچ‌كس مثل من اين كار را نكرده است. يا اول خداست، وسط كار هم غرور نمي‌گيرد، آخرش يك گناهي مي‌كنيم حبط مي‌شود. مثل توپي كه بادش مي‌كني و بعد يك سوزن در آن مي‌كني. نشد بازي كنيم. عمل كرده، سخت‌كوش بوده، اما «تَصْلىَ‏ نَارًا حَامِيَة» وارد آتش سوزنده مي‌شود. به مقدار تلاش آن هم تلاش استاندارد.
پيغمبر فرمود: آنچه مرا پير كرد اين آيه بود. «اسْتَقِم‏»، «اسْتَقِم‏» خوب استقامت كه پير نمي‌كند. ما آدم‌هايي داريم كه اصلاً يهودي هستند، ببخشيد توده‌اي هستند، سي سال در زمان شاه زندان رفتند. استقامت آدم را پير نمي‌كند. اين مهم است، «كَما أُمِرْت‏» (شوري/15) يعني استقامت طبق مأموريت. وگرنه يك كسي يك كاري را استقامت مي‌كند روي لجبازي، مي‌گويد: گفتم طلاقت مي‌دهم، طلاقت مي‌دهم. گفتم: برو خانه‌ي بابايت، ديگر برو و نيا! گفتم مي‌زنم بايد بزنم. گفتم، گفتم، شايد اين رأي بياورد. خودمان را به آب و آتش مي‌زنيم كه اين بايد رأي بياورد. بله استقامت مي‌كني اما طبق مأموريت نيست. «وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» (هود/112) «وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» يعني آدم‌هايي هم كه با تو هستند، گاهي آدم خودش استقامت مي‌كند، همراهانش استقامت نمي‌كنند. آنچه آدم را پير مي‌كند، يكي «كَما أُمِرْت‏» است. وگرنه لجبازي است، هر استقامتي ارزش ندارد. استقامت طبق مأموريت الهي، چون خدا گفته استقامت كن. يكي هم «وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» يعني با هم استقامت كنيم. وگرنه يكي استقامت كند، بقيه قيچي شوند، سوزني كه فرو مي‌رود، نخش جدا شده است. چيزي نمي‌دوزد.
ارتقاء به مقدار تلاش، تلاش خالصانه، تلاش «كَما أُمِرْت‏»، طبق مأموريت. شما اگر پول بانكي را برداري، مثلاً 50 تا خودكار بايد بخري، سي تا خودكار بايد بخري، بروي يك كاميون خودكار بخري. رييس بانك شما را توبيخ مي‌كند، زندان مي‌كند. آقا خودكارخريدم! باسمه تعالي غلط كردي. ارزان خريدم. باز هم غلط كردي. چه كسي به تو گفته بود خودكار بخري. شما نماز صبح را يك ركعت اضافه بخوان. به جهنم مي‌روي.
مسأله‌ي ديگر ترفيع به موقع باشد. گاهي‌وقت‌ها يك كسي را بالا مي‌بريم زود است. ظرفيت ندارد. مثل ملاميني كه روي چراغ گاز مي‌گذاريم جمع مي‌شود. اين ظرفيت اين را نداشت. چون ظرفيت نداشت به حضور شما عرض كنم كه زود به او لقب داديم. به موقع، قرآن مي‌فرمايد: «وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» (يوسف/22) حضرت موسي حالا كه به اينجا رسيد ما او را پيغمبر كرديم.
2- در نظر گرفتن توان فكري و جسمي مدير
مدير بايد انتظارش براساس توانايي باشد. يك آيه است ايراني‌ها حفظ هستند. يك آيه هم مشابه آن است ايراني ها حفظ نيستند. من گاهي غصه‌ي قرآن را هم مي‌خورم. بعضي آيات قرآن شانس دارد. بعضي آيات قرآن شانس ندارد. مثلاً آن آيه‌اي كه شانس دارد الآن نصفش را مي‌خوانم. همه‌ي شما مي‌خوانيد. هرجا من مي‌ايستم باقي‌اش را شما بگوييد. «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» (بقره/286) با هم بگوييد... «إِلاَّ وُسْعَها»... همه‌ي ايراني‌ها تقريباً اين را حفظ هستند. يعني به مقدار... اين آيه شانس دارد. يك آيه مشابه اين است ولي شانس ندارد. اين آيه اين است. «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها» (طلاق/7) دو تا «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً» داريم. «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» اين را همه حفظ هستند. «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها» يعني خدا تكليف مي‌كند به مقدار توان و وسع، «وسع» يعني توان جسمي. «ما آتاها» يعني توان مالي. چقدر جان داري، چقدر پول داري.
مردم يكي را حفظ هستند، يكي را حفظ نيستند. بعضي از آيات قرآن را همه مردم به آن عمل مي‌كنند. مثل آيه «كلوا» بخوريد. اين تنها آيه‌اي است كه همه به آن عمل مي‌كنند. يك آيه هم هست كه فقط امام خميني و چند نفري به آن عمل كردند. آن آيه اين است. «وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً» (احزاب/39) از احدي نمي‌ترسد. ما كه مي‌بينيم خيلي‌ها از خيلي چيزها مي‌ترسند. از نانشان، از پستشان مي‌ترسند.
مي‌فهمد غلط است، مي‌گويد: هيس! به تو چه؟ نانت آجر مي‌شود. هيچي نگو. حديث بخوانم. اميرالمؤمنين فرمود: امر به معروف و نهي از منكر نه روزي شما را كم مي‌كند، نه عمرتان را كوتاه مي‌كند. نترسيد حرف حق را بزنيد. اگر مي‌دانيد خيانتي مي‌شود بگوييد، اميرالمؤمنين ما شيعه‌ي علي هستيم. انشاءالله! فرمود: امر به معروف و نهي از منكر، خيلي كلمه‌ي قشنگي است. امر به معروف و نهي از منكر نه رزق را قطع مي‌كند و نه مرگ را نزديك مي‌كند. نمونه بهلول! بهلول در ايران يك سخنراني در مسجد گوهرشاد كرد عليه رضاشاه. كه رضاشاه مسجد گوهرشاد را به توپ بست. خدا مي‌داند چه جمعيتي در مسجد گوهرشاد مشهد كشته شدند. رضاشاه مي‌خواست بي‌حجابي كند، بهلول در مقابل رضاشاه ايستاد. بالاخره تا صد سال شايد هم بيش از صد سال بهلول عمر كرد. حالا ايشان مي‌گويد 135...، حالا بگو سن بالايي شايد هم 135 سال باشد. من نقض نمي‌كنم. در پيري ديده مي‌شود. هم ضد شاه بود و سي سال در افغانستان زندان بود. يعني در مقابل رضاشاه ايستاد و بالاترين عمر را هم كرد. خيلي از آقايان براي اينكه ديدند وضع رضاشاه بد است، به نجف هجرت كردند. به كربلا و به اين طرف و آن طرف كه در ايران نباشند، گير رضاشاه باشند براي حجاب زنشان. و شصت هفتاد سال زودتر از بهلول از دنيا رفتند. روزي‌تان قطع نمي‌شود.
3- دقت‌هاي لازم در گزينش مديران
مسأله‌ي ديگر اين است كه افراد را بايد انتخاب كرد. گرچه همه انتخاب‌ها خوب درنمي‌آيد. خيلي وقت‌ها مديران سعي مي‌‌كنند، گزينش، دقت، سؤال، جواب، مدرك، نمي‌دانم مصاحبه‌ي حضوري، غيابي، تحقيق محلي، همه كارها را مي‌كنند. باز هم مي‌گويند: آدم كه علم غيب ندارد. شما بالاتر از موسي كه نيستي. حضرت موسي را قرآن مي‌گويد: «وَ اخْتارَ مُوسى‏ قَوْمَهُ سَبْعينَ رَجُلا» (اعراف/155) حضرت موسي 70 نفر را گلچين كرد، براي اينكه با هم كوه طور بروند، مناجات كنند و كتاب تورات را بگيرند و بيايند. 70 نفر چپ شدند.
ما نمي‌توانيم به انتخابات اطمينان داشته باشيم. بالاخره انسان‌ها روي هوس‌ها، روي تمايلاتشان رأي مي‌دهند. منتهي ما چاره‌اي نداريم. اين انتخابات از درد... مثل قرعه، مثلاً يك ماشين صورت ‌تراشي داريم، يك ماشين اصلاح داريم، دو نفر هم متقاضي هستند. حالا مي‌گوييم: قرعه بكش. اين قرعه راه حق نيست، راه حل است. براي اينكه ما را از بن بست بيرون بياورد. ولي گاهي وقت‌ها همين ماشين اصلاح صورت به پيرزني مي‌افتد كه اصلاً ريش ندارد. يعني واقعاً در اين قرعه‌ها گاهي وقت‌ها يك چيزي، يك موتور ممكن است دست يك آيت‌الله بيافتد. قرعه راه حق نيست. قرعه راه حل است.
4- انتخابات، راه حل است، نه راه حق
انتخابات بايد بكنيم. ولي معناي انتخابات اين نيست كه هرجا انتخابات بود حتماً واقع هم همين است. اصلاً اگر انتخابات درست بود هيچ‌كس همسرش را طلاق نمي‌داد. اين همسر را انتخاب كردي، كلي بستني خوردند. به هم اس‌ام اس دادند، سينما رفتند، در كوچه ايستادند همديگر را ديدند. در دبيرستان، در پارك، اوه... ماهها اينها گپ زدند حالا انتخاب كردند. بعد از مدتي طلاق گرفتند.
پيداست مخ نمي‌كشد. ما بايد دستمان را در دست خدا بگذاريم. اگر عقل ما مي‌كشيد كه پشيمان نمي‌شديم. اگر انتخابات ما درست بود كه كسي همسرش را طلاق نمي‌داد. منتهي چاره چيست؟ يك كسي در چاه افتاد، گفتند: صبر كن بروم طناب بياورم. گفت: مثلاً حالا صبر نكنم، چه كنم؟ (خنده حضار) ما الآن در اين دنيايي هستيم كه بايد به خاطر دموكراسي انتخابات كنيم اما معنايش اين نيست كه حالا واقعاً اين كه انتخاب شد، حضرت عباسي بهتر باشد. بيني و بين الله بهتر از من كسي نيست در تلويزيون بيايد؟ خدا مي‌داند ممكن است صدها آدم باشند. اينطور نيست كه حالا اگر من 32 سال است در تلويزيون هستم، بهترين طلبه‌ي ايران هستم. نخير! دري به تخته مي‌خورد، يكبار يك چيزي مثلاً بستني يك كسي، جوجه‌كباب يك كسي، جگر يك كسي، كله‌پاچه‌اي يك كسي، خياطي يك كسي، آرايش يك كسي، يك زميني يك خيابان از كنار اين زمين رد مي‌شود اين زمين گران مي‌شود. حالا اين زمين واقعاً تو بركت دارد! نخير، خيابان رد شد، زمين ما گران شد. به حمال گفتند: چطور شد دانشگاه آمدي؟ گفت: حالا بار به من خورد. (خنده حضار) وگرنه اينطور نيست كه حالا فكر كنيد تدبيري باشد. به يك نفر ديگر گفتند: بيا روضه برويم. گفت: شام خوردم. اينطور نيست كه حالا هركس روضه مي‌آيد براي امام حسين بيايد، يا هركس دانشگاه مي‌رود دانشجو باشد. يا هركس در تلويزيون است بهترين باشد. يا هركس رييس است بهترين آدم‌ها باشد. آقايان رييس‌ها باورشان نشود كه بهترين هستند. گاهي وقت‌ها يك آدم‌هاي عادي يك چيزي مي‌گويند كه اصلاً به ذهن ما نمي‌آيد. هنرمندها همينطور هستند، فيلم‌سازان هم همينطور هستند. بهترين‌ها نيستيم. ولي با مشورت مي‌توانيم خودمان را به بهترين‌ها برسانيم.
5- قدرت، امانت و سرعت در مديريت
مسأله‌ي ديگر اينكه يك پست را كه مي‌خواهيد واگذار كنيد سه شرط دارد. قدرت، سرعت، امانت. چه پستي را به چه كسي بدهيم؟ چه كسي بر عملش قدرت دارد؟ قرآن مي‌فرمايد: امانات را به اهلش بدهيد. اين پست‌ها امانت است. بچه‌ي من امانت است سر كلاس مي‌آيد. الآن شما كه پاي تلويزيون نشستيد، بحث مرا گوش مي‌دهيد، عمر شما امانت است. من اگر از عمر شما استفاده‌ي خوب نكنم به امانت خيانت كردم. يعني به عمر شما خيانت كردم. وقت شما را گرفتم، چيزي ياد شما ندادم. و گاهي وقت‌ها براي گرفتن پول اين خيانت‌ها مي‌شود. مثلاً مي‌رود خارج يك مذاكره كند. مي‌تواند اين مذاكره را جمع كند. مي‌گويد: دور دوم مذاكرات چهل روز ديگر، يك سفر ديگر. براي اينكه دو سه هزار دلار ديگر اضافه بگيرد. مي‌تواند جمعش كند، ولي جمع نمي‌كند هي كشش مي‌دهد. اينها مهم است كه انسان گاهي وقت‌ها يك چيزي را كشش مي‌دهد. لفتش مي‌دهد. ما در اداره‌‌ها خيلي‌وقت‌ها يك چيزي را لفت مي‌دهيم.
حضرت سليمان گفت: چه كسي مي‌تواند تخت بالقيس را براي من بياورد؟ آيه‌اش اين است «يا أَيُّهَا الْمَلَؤُا أَيُّكُمْ يَأْتيني‏ بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ يَأْتُوني‏ مُسْلِمينَ» (نمل/38) بلقيس داشت مي‌آمد. حضرت سليمان گفت: قبل از آنكه بلقيس، خانم تاجدار، پادشاه يك منطقه‌اي بود، داشت خدمت سليمان مي‌آمد. گفت: قبل از آنكه بلقيس حركت كرده بيايد، قبل از آنكه بيايد تخت او را بياوريد. يك كسي گفت: من، «وَ إِنىّ‏ِ عَلَيْهِ لَقَوِىٌّ أَمِينٌ» (نمل/39) «قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِك‏» يك نفر گفت: تا نشسته‌اي مي‌آورم. بعد گفت: «وَ إِنىّ‏ِ عَلَيْهِ لَقَوِىٌّ» يعني قدرت دارم، «أَمِينٌ» امانت‌دار هم هستم. سرعت هم دارم. تا نشسته‌اي! يك كسي گفت: قبل از آنكه چشمت را به هم بزني من مي‌آورم.«لَقَوِىٌّ»،«أَمِينٌ»، «قَبْلَ أَن تَقُومَ» يا «قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُك‏» (نمل/40) يعني پست را به كسي داد كه هم بتواند، «قويٌ» هم امين باشد. هم قوي باشد و هم كار را سريع انجام بدهد.
گاهي وقت‌ها ساختمان‌هايي، پروژه‌هايي را در مملكت نگاه مي‌كنيم، مثلاً يك فرودگاه يا يك بيمارستان را مي‌بينيم مشابه‌اش را... من مالزي رفتم. سفير ما من را به فرودگاه برد. فرودگاهش به قدري بزرگ است كه ما را با قطار برد. يعني از اين طرف فرودگاه تا آن طرف فرودگاه با قطار رفتيم. گفت: آقاي قرائتي اين را چند سال ساختند؟ من با مقايسه با ساختمان‌هاي ايران، گفتم: سي سال! گفت: سه سال ساختند. گاهي وقت‌ها ما سريع نيستيم. يا قوي نيستيم. يا مي‌خواهيم اين قرارداد را با كسي ببنديم كه بعداً از او در انتخابات پول بگيريم. مثلاً مي‌گوييم: آقا شما بيا اين پروژه را عمل كن، درامد سنگين هم دارد. منتهي اگر فردا من يك جايي تو را كار داشتم بايد ستاد انتخاباتي من باشي. يعني شير را در پستان تقسيم مي‌كنند. شير را در پستان تقسيم مي‌كنند! قرآن مي‌گويد: اگر خواستيد پست بدهيد، آيه قرآن اين است. «قالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِك‏» (نمل/39) تا نشسته‌اي تخت بلقيس را مي‌آورم. «وَ إِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمينٌ» يك نفر هم گفت: «قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُك‏».
يكي از كارهاي مديريت اين است كه ايجاد رقابت كند. اينجا حضرت سليمان ايجاد رقابت كرد. گفت: «أَيُّكُم‏» (نمل/38) كداميك زودتر؟ يك نفر گفت: تا نشسته‌اي. يك نفر گفت: تا چشمت را بر هم بزني. سپردن پست‌ها، سرعت، لياقت، امانت.
6- نقش محبوبيت در موفقيت مديران
مسأله‌ي ديگر خوشنامي؛ مدير اگر محبوب باشد خيلي در كار اثر دارد. كه مردم او را دوست داشته باشند. حتي حديث داريم پيشنماز را اگر مردم دوست نداشته باشند، نمازشان از نظر فقهي صحيح است اما قبول نيست. بايد مردم به كسي كه اقتداء مي‌كنند دوستش داشته باشند. و بايد اجازه بدهيم مردم انتخاب كنند. گاهي وقت‌ها يك آخوند را در مسجد مي‌بريم نصب مي‌كنيم، و حال آنكه مردم اين آخوند را اصلاً نمي‌شناسند. مي‌گويند: امور مساجد آورده الله اكبر! خوب بابا اين آقا را ببريد يك منبر برود. اگر خوب بود يك دهه، اگر يك دهه خوب بود يك ماه رمضان، مردم يك دهه با اين خو كنند، اگر پسنديدند نامه بنويسند كه اين آقا، آقاي خوبي است. ممكن است آقا،آقاي خوبي باشد و به اينها نخورد. آخر نژاد آقا فرق مي‌كند. ممكن است يك آقا بسيار آقاي خوبي است ولي به درد اينجا نمي‌خورد. تناسب! بلقيس خانم تاجدار بود. حضرت سليمان مي‌خواست به اين نامه بفرستد به هدهد تاجدار داد. به كلاغ نداد. به غاز نداد.
مثل اينكه مثلاً من را ببرند روز عاشورا روضه بخوانم. اصلاً روضه را خراب مي‌كنم. من هرچه روضه بخوانم مردم مي‌خندند. من فاتحه‌ي پدرم منبر رفتم، هفت بار مردم را خنداندم. آخرش نامه زدند بابا فوت پدرت است. گفتم: نژاد من نژاد گريه نيست. نمي‌توانم! ناراحت هم هستم. چون به گريه خيلي اعتقاد دارم. گاهي وقت‌ها اين آدم خوبي است، مثلاً ممكن است قاضي خوبي باشد ولي براي حج كم مي‌آورد. حاجي‌ها از او راضي نيستند. مي‌گويند: بابا ايشان استاد حوزه و دانشگاه است. بابا استاد هرجا مي‌خواهي باش. به درد آخوندي كاروان نمي‌خورد. ايشان استاد كفايه است. بابا استاد كفايه درس خارج مي‌دهد. اما پيشنماز خوبي نيست. ما گاهي وقت‌ها همينطور يك كسي را مي‌آوريم، يك كسي گوشش درد مي‌كرد گفت: برو بكش. گفت: چرا؟ گفت: من دندانم درد مي‌كرد، كشيدم. آخر دندان را مي‌شود كشيد، گوش را كه نمي‌شود كشيد. هركسي به درد يكجايي مي‌خورد. در مديريت خوشنامي مهم است. «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ» (شرح/4)
در مديريت گاهي وقت‌ها آدم بايد خودش را پيشنهاد كند. برو بگو: آقا اين كار از من برمي‌آيد. نگو: زشت است. اگر لياقت يك كاري را داري، اعلام كن. وقتي اعلام كردي روز قيامت نمي‌گويند: تو كه لايق بودي. مي‌توانستي، بايد خودت را معرفي كني. حضرت يوسف خودش، خودش را كانديدا كرد. گفت: «اجْعَلْني‏ عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْض‏» (يوسف/55) به عزيز مصر گفت: من مسئول غله شوم. «اجْعَلْني‏ عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْض‏» كه من مي‌توانم. «إِنِّي حَفيظٌ عَليمٌ» (يوسف/55) من مي‌توانم گندم‌ها را حفظ كنم. علم هم دارم كه چطور جيره‌بندي كنم.
مدير از صنف خودشان باشد. رييس خلبان‌ها، خلبان باشد. رييس... مثل الآن رييس شوفرهاي تاكسي طوري باشد كه خودش هم تاكسيراني كرده باشد. سنخيت داشته باشد. «رَسُولاً مِنْهُم‏» (بقره/129) از خودشان، «أَخُوهُمْ صالِحٌ» (شعرا/142) «أَخُوهُمْ هُود» (شعرا/124)
7- مردمي بودن مديران، لازمه موفقيت
مدير خوب كسي است كه سه شرط داشته باشد. از مردم باشد، در مردم باشد، با مردم باشد. از مردم «رَسُولاً مِنْهُم‏». در مردم «رسولا فيهم» با مردم «وَ الَّذينَ مَعَهُ». «منهم»، «فيهم»، «معه» سه تا در قرآن هست. يعني مدير بايد از مردم، در مردم، با مردم باشد. غذا مي‌خواهد بخورد بيايد همانجا كه پرسنل غذا مي‌خورند با هم غذا بخورند. حالا يكوقت مهمان دارد، شرايط خاصي است. وسط غذا خوردنش مي‌خواهد دو تا تلفن كند، طوري نيست. اما برنامه‌اش اين باشد كه لااقل گاهي با پرسنل غذا بخورد. خوب ديگر چه؟
گاهي مديرهاي ارشد را از مديرهاي ميانه‌اي انتخاب كنيم.
به فرعون گفتند: امسال زني پسر مي‌زايد حكومت تو را زير و رو مي‌كند. گفت: خيلي خوب، هر زني پسر زاييد پسرها را بكشيد. شروع كردند به كشتن نوزادهاي پسر. مادر موسي پسر زاييد، متحير شد. خدا به قلب او انداخت، شيرش بده و در جعبه و در دريا... شيرش داد و در جعبه و در دريا، فرعون نشسته بود دريا را مي‌ديد. جعبه را ديد، گفت: برويد جعبه را ببينيد چيست؟ جعبه را آوردند، ديد پسر است گفت: او را بكشيد. فوري خانمش گفت: ما كه بچه‌دار نمي‌شويم. اين عوض بچه‌ي ما. اين را آب آورده است. معلوم نيست مادرش چه كسي است؟ بعد قرآن مي‌گويد كه: «عَسى‏ أَنْ يَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً» (قصص/9) «ينفعنا» يعني به درد ما بخورد. خوب اين بچه چه كسي است؟ اين بچه نه گزينش شده، نه ديپلم دارد، نه ليسانس دارد، يعني از بدنه‌ي امت گاهي وقت‌ها يك كسي را انسان مي‌گويد: «يَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً» همين بچه‌ي ما باشد. كار به او مي‌سپاريم اگر خوب بود انجام مي‌دهد.
خدا رحمت كند دكتر بهشتي اين خصلت را داشت. يك طلبه مي‌گفت: من شانزده ساله بودم دكتر بهشتي به من گفت: تو قاضي فلان شهر باش. گفتم: بابا من شانزده ساله هستم. گفت: يكي دو تا قضاوت كن، معلوم مي‌شود بلدي يا بلد نيستي. اگر بلد بودي ادامه بده. اگر بلد نبودي جبران مي‌كنيم.
8- مشورت و نظرخواهي از زيرمجموعه
اينطور نيست كه حالا از ديگران كار نيايد. خيلي وقت‌ها ما با افراد عادي صحبت مي‌كنيم حرف‌هايي در ذهن، و «وَ شاوِرْهُم‏» (آل‌عمران/159) «هُم» به مردم مي‌خورد. نه به خواص بخورد. البته خواص چون اطلاعات ديگر دارند، يك ترجيحي دارند. اما «هُم» هم «هُم» است «وَ شاوِرْهُم‏». گاهي وقت‌ها جامعه‌ي مدرسين از طلبه‌ها نظر بخواهند. ممكن است يك طلبه‌اي عادي يك نظري بدهد كه آن آقايي كه خيلي هم ملاّ تر است به ذهنش نيايد. امام رضا با برده سياه مشورت كرد. گفت: آقا با من مشورت مي‌كني؟ گفت: اشكال دارد. يك چيزي خدا در ذهن تو بياورد، كه در ذهن من نشود.               
آموزش تدريجي كاركنان، همه‌ي سوادها از قبل نيست. يك خرده كه كار كردند آموزش ضمن خدمت كار خوبي است و الآن دولت هم انجام مي‌دهد. «لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَك‏» (فرقان/32) قرآن مي‌گويد: من ذره ذره و به تدريج به شما اطلاعات مي‌دهم كه دلت آرام شود. «لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَك‏» اگر كسي دو، سه سال معلمي كرد، مشكلات كلاس را ديد و بعد آمد دوره ديد، بعد مي‌فهمد چه كند.
قرآن مي‌گويد: بعضي‌ها در مديريت بخل مي‌كنند. «أَمْ لَهُمْ نَصيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقيراً» (نساء/53) مي‌گويد: بعضي از مردم پست بگيرند ذره‌اي به كسي نمي‌دهند. مثلاً 50 تا حواله حج به او بده، همه را به حزب خودش مي‌دهد. يك گوسفند مي‌كشد، امكان ندارد به كسي بدهد كه غريبه باشد. اين براي برادر خانم و اين براي شوهر خواهر من و اين... يك نيم كيلويي را به غريبه نمي‌دهد.
همين كه مدير شد تمام مهره‌هايي كه دور خودش مي‌چيند از كساني هستند كه با يك نحوي به آن رابطه دارند. «أَمْ لَهُمْ نَصيبٌ مِنَ الْمُلْكِ» قرآن مي‌گويد: بعضي يهودي‌ها حكومت را اگر بگيرند، «فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقيراً» «نقير» همان چيزهاي ريزي است كه منقار، منقار و نقير. با نوك مثلاً يك پرنده با نوك چه برمي‌دارد؟ يعني به اندازه‌اي كه يك كبوتر يك چيزي را به نوك بگيرد، به اندازه‌ي چيزي كه به نوك كبوتر است به ديگران واگذار نمي‌كند. بايد به مردم اعتماد كرد.
از امام ياد بگيريم. امام من را نمي‌شناخت. انقلاب شد روز اول انقلاب ما رفتيم تلويزيون، روزهاي اول انقلاب. امام چند تا برنامه از من ديد،  يك مرتبه خودمان در جبهه بوديم، ديديم كه حكم ما را راديو و تلويزيون خواند كه قرائتي نماينده‌ي امام شد و امام... اعتماد مي‌كند. گاهي وقت‌ها ما اعتماد نمي‌كنيم. و اين اعتماد كردن مهم است. بايد ما اعتماد كنيم. امام باقر(ع) فرمود: افرادي هستند كه اگر به قدرت برسند به مقدار نخ هسته‌ي خرما به ما اهل بيت قدرت نمي‌دهند. چنان مهره‌چيني مي‌كنند كه تا رده‌هاي آخر از خودشان باشد.
برخورد با متخلف بعد از ابلاغ دستور اين هم از اصول است. به مدير دستور مي‌دهد، اما بعد از آنكه دستور رسيد، حكم به گوشش رسيد، مي‌گويد: «وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ» (بقره/120) خدا به پيغمبرش اولتيماتوم مي‌دهد. مي‌گويد: ببين به تو گفتم. اما بعد از آنكه راه حق روشن شد، خواسته باشي طفره بروي، خدا چند جا به پيغمبر اولتيماتوم مي‌دهد. يك جا مي‌گويد: خيلي عزيزي! اما اگر از مرز توحيد بيرون بروي قيچي مي‌شوي.«لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَن‏» (زمر/65)  از مرز وحي بيرون بروي، يك آيه به قرآن اضافه كني رگ گردنت را قيچي مي‌كنم. از مرز ولايت بيرون بروي، علي را در غدير خم معرفي كن. «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَل‏» (مائده/67) كوتاه بيايي، «فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» رسالت خدا را... يعني 23 سال هيچي! حكم را بگير ولي بعد اگر كسي كوتاهي مي‌كند برخورد شود.
خدايا حالا آدم مي‌فهمد كه چرا همه‌ي دعاها مستحب است جز يك دعا كه واجب است. ما يك دعاي واجب داريم. و آن «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» (فاتحه/6) است. يعني هر لحظه انسان، اين را تشويق كند يا نكند، چقدر تشويق كند؟ با پول تشويق كند يا با معنويت كتاب؟ زمان تشويق دوشنبه باشد يا سه‌شنبه، صبح باشد يا عصر، خصوصي باشد يا جمعي، پشت دوربين باشد يا بيرون دوربين، اوه! يعني ما لحظه به لحظه نياز داريم براي ريز كارهايمان و درشت كارهايمان بايد خدا به ما كمك كند. خدايا در همه‌ي كارها از الآن تا ابد، در فكر كردن، در گفتن، در نوشتن، موضع‌گيري، رفاقت، قهر، صلح، در تمام حركات و افكار و نيات ما همه‌ي ما را براي هميشه به راه مستقيم، راه رضاي خودت هدايت بفرما. هرچه تا حالا سليقه‌اي عمل كرديم، هوسي عمل كرديم، تعصبي عمل كرديم، لهجه‌اي عمل كرديم، جنسي، اين زنِ، اين مردِ، اين تركه، اين لره، اين فارسه، اين آخونده، هر رقم چيزي در كار ما بوده كه ما را از حق دور كرده و گذشته، گذشته‌ي خلاف ما را ببخش و بيامرز. كمتر از آني ما را به خودمان واگذار نكن.    
‏«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

سخنرانی آقای قرائتی پیرامون اصول مدیریت درقرآن مورخه 17/6/90




تاریخ: چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

به ایرانی بودن خود افتخار کنید

آیا میدانید : اولین مردمانی كه سیستم اگو یا فاضلاب را جهت تخلیه آب شهری به بیرون از شهر اختراع كرد ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه اسب را به جهان هدیه كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : داریوش كبیر طرح تعلمیات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت كاملا رایگان بنیان گذاشت كه به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند كه به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگزین خط میخی كرد .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه حیوانات خانگی را تربیت كردند و جهت بهره مندی از آنان استفاده كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه مس را كشف كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه آتش را در جهان كشف كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه ذوب فلزات را آغاز كردند ایرانیان بودند در شهر سیلك در اطراف كاشان .

آیا میدانید : داریوش برای ساخت كاخ پرسپولیس كه نمایشگاه هنر آسیا بوده 25 هزار كارگر به صورت 10 ساعت در تابستان و 8 ساعت در زمستان به كار گماشته بود و به هر استادكار هر 5 روز یكبار یك سكه طلا ( داریك ) می داده و به هر خانواده از كارگران به غیر از مزد آنها روزانه 250 گرم گوشت همراه با روغن كره – عسل و پنیر میداده است و هر 10 روز یكبار استراحت داشتند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه كشاورزی را جهت كاشت و برداشت كشف كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه نخ را كشف كردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه سکه را در جهان ضرب كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان كه جزوی از امپراطوری ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد

آیا میدانید : اولین مردمانی كه عطر را برای خوشبو شدن بدن ساختند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه كشتی یا زورق را ساختند ایرانیان بودند به فرمان یكی از پادشاهان زن ایرانی.

آیا میدانید : اولین ارتش سواره نظام در دنیا توسط سام ایرانی اختراع شد با 115 سرباز .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه حروف الفبا را ساختند در 7000 سال پیش در جنوب ایران ، ایرانیان بودند .

آیا میدانید : داریوش در پایئز و زمستان 518 – 519 قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی كرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با كمك چندین تن از معماران مصری بروی كاغد آورد .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه شیشه را كشف كردند و از آن برای منازل استفاده كردند ایراینان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه مقیاس سنجش اجسام را كشف كردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه به كروی بودن زمین پی بردند ایرانیان بودند .

آیا میدانید : اولین مردمانی كه قاره آمریكا را كشف كردند ایراینان بودند و كریستف كلب و واسكودوگاما بر اثر خواندن كتابهای ایرانی كه در كتابخانه واتیكان بوده به فكر قاره پیمایی افتادند .

آیا میدانید : كلمه شاهراه از راهی كه كورش کبیر بین سارد پایتخت كارون و پاسارگاد احداث كرد گرفته شده است .

آیا میدانید : كورش كبیر در شوروی سابق شهری ساخت به نام كورپولیس كه خجند امروزی نام دارد .

آیا میدانید : كورش پس از فتح بابل به معبد مردوك رفت و برای ابراز محبت به بابلی ها به خدای آنان احترام گذاشت .و در همان معبد كه بیش از 1000 متر بلندی داشت برای اثبات حسن نیت خود به آنان تاج گذاری كرد .

آیا میدانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط كورش كبیر در شوش جهت تعلیم فن و هنر ساخته شد .

آیا میدانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری كه كورش در شمال ایران در سال 544 قبل از میلاد برای جلوگیری از تهاجم اقوام شمالی ساخت ، ساخته شد .

آیا میدانید : اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و كشوری به مدت 40 سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را كورش كبیر در ایران پایه گذاری كرد .

آیا میدانید : اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش كبیر به صورت ماكت ساخته شد تا از بزرگترین كاخ آسیا شبیه سازی شده باشد كه فقط ماكت كاخ پرسپولیس 3 سال طول كشید و کل ساخت کاخ ?? سال به طول انجامید .

آیا میدانید : داریوش در هر سال برای ساخت كاخ به كارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است كه به گفته مورخان گران ترین كاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است كه در همان زمان در مصر كارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد كه با شلاق نیز همراه بوده است .

آیا میدانید : داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاك -سازمان اطلاعات – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد .

آیا میدانید : اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد .

آیا میدانید : فیثاغورث كه بدلایل مذهبی از كشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش كبیر دارای یك زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد .

پس به ایرانی بودن خود افتخار کنید

 




تاریخ: سه شنبه 9 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط علی قادری

باخبرشدیم که کتاب خاطرات شهیدعلی محمد صباغزاده توسط انتشارات بنیادشهید وامور ایثارگران استان همدان به چاپ رسیده است .دوستانی به این کتاب دسترسی دارند مارا ازمطالب آن باخبر سازند .




تاریخ: یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:کتاب خاطرات ,صباغزاده,,,
ارسال توسط علی قادری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 27006
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1


آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس